Artikel i Metrojobb 20190430 “Här är varningssignalerna som tyder på en kass arbetskultur”

Kategorier: Blogg.

– Vi har inte fått lära oss retorik i skolan och har inte fått verktyg för hur vi hanterar diskussioner, säger retorikern Jonna Nyberg.

 

Här är varningssignalerna som tyder på en kass arbetskultur

Gnäll, konflikträdsla och en hårt rådande jantelag kan vara några av de saker som får anställda att må dåligt på jobbet. Enligt retorikern Jonna Nyberg så är vi ofta inte ens medvetna om vårt eget sätt att vara eftersom beteendet är så invant och sitter i väggarna på arbetsplatsen.  

Destruktiva beteenden förekommer i olika utsträckning på alla arbetsplatser. Det menar retorikkonsulten Jonna Nyberg, som driver Retorikverkstaden. 
– Vi försöker få våra barn att sluta gnälla, men sedan går vi till jobbet och gör samma sak själva. Vi säger ”slåss inte, samarbeta, lyssna på andra och var snäll”. Sedan är det som att vuxenvärlden inte lever efter de värderingarna själva.

Jonna Nyberg är just nu aktuell med föreläsningen ”Bli stärkt och få styrkan att säga ifrån” där hon lyfter olika negativa beteenden som vi, ibland omedvetet, ägnar oss åt på jobbet. Skitsnack, skvaller, avundsjuka, gnäll och konflikträdsla är några exempel.

LÄS MER: Retorikern: Så stoppar du härskartekniker på jobbet

Enligt Jonna Nyberg så är det skitsnack som är den vanligast förekommande mobbningstekniken på våra arbetsplatser idag.
– I grund och botten så söker man uppmärksamhet och bekräftelse. Det som är det farliga med skitsnack är att det i stunden har en förmåga att skapa samhörighet mellan människor. Vi gaddar ihop oss och kan i stunden känna den där falska självkänslan. Vi tänker att vi är eller har det bättre än kollegorna.

Jonna Nyberg är aktuell med föreläsningsturnén “Bli stärkt och få styrkan att säga ifrån”. Foto: Jesper Anhede.

Vissa vill beskriva sina arbetsplatser som att det är ”högt i tak” och att de anställda kan prata och skoja om allt. Men enligt Jonna Nyberg kan det här uttrycket tyda på raka motsatsen.
– Det kanske är en arbetsplats där det är en ganska rå jargong där man skämtar om vem man vill och på vilket sätt man vill. Som en konsekvens av det här så finns det ofta medarbetare som mår dåligt i det tysta. Tyvärr är det vanligt att anpassa sig och skratta med, i stunden är det lättare än att ställa sig upp och säga ifrån.

LÄS MER: 5 beteenden du aldrig ska tolerera från din chef

Något som i stort sätt alla ägnar sig åt någon gång ibland är att gnälla och det farliga med gnäll är att det är väldigt smittsamt. Enligt Jonna Nyberg så har det gått så långt att gnället har blivit en del av hur vi pratar om jobbet och på jobbet och på så vis också blivit ett arbetsmiljöproblem.

Men hur säger vi till en kollega att “sluta gnälla”? Jonna Nybergs bästa tips är att du konfronterar personen i enrum. Förklara vad det är personen säger som sänker din energinivå eller vad som känns fel. Fråga om personen är medveten om beteendet och om det finns något du kan hjälpa till med.

LÄS MER: 7 tecken: Så känner du igen en bra arbetsplats – redan på intervjun

Jonna Nyberg menar att det är svenskarnas konflikträdsla som är en stor anledning till att många negativa beteenden på jobbet får fortsätta.
– Vi har inte fått lära oss retorik i skolan och har inte fått verktyg för hur vi hanterar diskussioner. Konflikträdslan sitter i magen och vi tycker ofta att det är jättejobbigt att säga ifrån. Vi sätter likhetstecken mellan konflikt och diskussion. Men det går att få till en dialog istället för en konflikt och det betyder inte att vi måste tycka likadant.

 

https://www.metrojobb.se/artikel/8532-h%C3%A4r-%C3%A4r-varningssignalerna-som-tyder-p%C3%A5-en-kass-arb?fbclid=IwAR0Kdo2dC-Ro2R18k51ozB-rQL4tPbH-hpJKDmqORdmoUSabBAm6UmO3QxU