SLA: “Jonna vill göra retorik till grundämne”

Jonna vill göra retorik till grundämne

Retorik kan användas på många olika sätt. Det vet Jonna Nyberg som driver det nystartade företaget Retorikverkstaden i Skövde. Ett av hennes mål är att göra retorik till ett grundämne som alla barn får lära sig i skolan.
Jonna Nyberg driver Retorikverkstaden och vill göra retorik till ett grundämne i skolan.
Jonna Nyberg driver Retorikverkstaden och vill göra retorik till ett grundämne i skolan.
Foto: Anna Leijon
Jonna lär bland annat sina kunder att hålla en presentation. En sådan här hållning är inte optimal.
Jonna lär bland annat sina kunder att hålla en presentation. En sådan här hållning är inte optimal.
Foto: Anna Leijon
En öppen och självsäker hållning för fram budskapet bättre.
En öppen och självsäker hållning för fram budskapet bättre.
Foto. Anna Leijon
Att ha armarna i kors vid en anställningsintervju kan ge ett oengagerat intryck
Att ha armarna i kors vid en anställningsintervju kan ge ett oengagerat intryck
Foto. Anna Leijon

Oavsett hur datoriserad vår värld blir kommer det alltid finnas tillfällen då vi behöver tala för vår sak för att övertyga andra människor. Det menar i alla fall Jonna Nyberg som vid årsskiftet startade sitt företag Retorikverkstaden och sedan dess byggt upp en stadig kundkrets.

– Det gläder mig att jag har att göra, samtidigt som jag är ödmjuk inför uppgiften, säger Jonna som tror att retorik är något som ligger i tiden.

– Här i Skövde är det fortfarande ett ganska nytt ämne, men jag startade för att jag förstod att det fanns ett behov av god retorik även i mindre städer och det är kul att det visat sig att det faktiskt är så.

Läsa mellan raderna

Enligt Jonna handlar retorik lika mycket om att vara en god lyssnare som att vara en god talare.

– Vi pratar ju hela tiden när vi håller föredrag, i telefon, på möten och då är det viktigt att även kunna lyssna och läsa av vad som sägs mellan raderna, säger hon och fortsätter sitt resonemang:

– Det är när vi lyssnar för att förstå istället för att bara lyssna för att svara som vi kan utveckla tankesätt och bygga relationer.

Ger mig inte

Förutom företag och privatpersoner vänder sig Jonna också till skolor för att lära barn och unga retorikens konst. Hon refererar till USA där speech, alltså att hålla muntliga framföranden, finns som ett ämne i skolan.

– Där har de ju en livsfilosofi som går ut på den Amerikanska drömmen, medan vi i Sverige har jantelagen. Det och kulturella skillnader tror jag bland annat är bidragande faktor till att vi inte har retorik på schemat här, säger hon.

Genom att vara ute på skolor och lära barn och unga om retoriska knep vill hon påverka lärare och beslutsfattare att göra retorik till en del av undervisningen.

– Mitt mål är att det en dag ska vara ett grundämne och genom mitt företag medvetandegör jag ämnet retorik och har en plattform att verka från, menar Jonna.

Bra klimat

Hon är väldigt nöjd med att hon valde att starta sitt företag i just Skövde.

– Jag tycker att det finns ett väldigt bra företagsklimat här och jag har fått mycket hjälp och stöttning från näringslivet, förklarar Jonna.

Kontoret har hon i Företagshuset och hon trivs mycket bra med kollegor från olika företag.

– Här gör vi ju alla vår egen grej, men vi får ändå den sociala biten och kan fråga varandra om hjälp och tips längs vägen, så det är ett bra ställe att starta ett företag på, avslutar hon.

Anna Leijon/ SLA

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *