Retoriktips: Ordet & rösten Youtube-klipp

Kategorier: Retoriknytta, Retoriktips, och Utförda uppdrag.

Säger du vad du menar? Kanske har du hört dig själv på en inspelning och undrat: “- Låter jag sådär?”. Vi behöver lära känna och vänja oss vid vår egen röst, först då kan vi utveckla den. Blir de störande småorden för många riskerar budskapet att försvinna. Ett bra sätt att uppmärksamma orden är att spela in sig själv eller låta en trygg respondör ge dig feedback. Svenska språket är fullt av bra fogeord, låt oss använda dem istället! Vill du lära dig mer om hur du hanterar orden och rösten så ta en kik på mina utbildningar i presentationsteknik: https://retorikverkstaden.se/tjanster/utbildningar
Läs mer...

Få bort dina hjärnspöken och ta kontroll över nervositeten! Intervju med Katarina Roos, P4 Skaraborg

Kategorier: Blogg, I media, Retoriknytta, och Retoriktips.

Intervju med P4 Skaraborg 21/3 2017 “Så hanterar du din nervositet” Vi är alla mer eller mindre nervösa i retoriska sammanhang, och det behöver inte vara en nackdel. Däremot behöver vi få verktyg för att kunna hantera nervositeten på ett bra sätt. I klippet nedan kan du ta del av några av de tips jag bjöd på under intervjun med Katarina Roos. Vill du ta del av hela intervjun hittar du den via samma länk. Retorikexperten: – Så vågar du prata inför grupp!
Läs mer...

Intervju med P4 Skaraborg: “Retorikexpertens tips inför anställningsintervjun”

Kategorier: I media och Retoriktips.

Så lyckas du på arbetsintervjun! Under en intervju med P4 Skaraborg under Karriärmässan Framtid på Högskolan i Skövde, gav jag några tips på hur du kommer tillrätta med fjärilarna i magen under anställningsintervjun. Vi pratade även löneförhandling och andra tillfällen där retoriska kunskaper är nyttigt att ha med sig. Lyssna på hela intervjun via länken nedan. Intervju P4 Skaraborg
Läs mer...

Vi måste beväpna oss med mod!

Kategorier: Blogg, Debatt, och Retoriknytta.

Krampaktig rädsla. Urmänniskor. Alltid redo att kämpa eller ta till flykt. Finns hotet finns rädslan. Vi har alla våra ronder att gå och ingen av oss kommer att leva våra liv utan att ha känt orättvisa, sorg eller uppgivenhet. Men våra egna kamper står inte i motsats till andra kamper. Vi kan fortfarande säga vad vi tycker och tro på det goda. Kommer ni ihåg Alan? En liten grabb på tre år, Alan Kurdi. Små händer och fötter. Lekte och busade med storebrorsan. Hela livet kunde man se i hans ögon. Sedan blev det krig. Han spolades upp på en strand. Vi har sett bilden. Den är tagen, inte alls långt ifrån där människor stressar ner i en solstol med något kallt och solen som värmer. Men han låg där, uppspolad av vågorna. Hans pappa kramade och pussade på honom ända tills han var tvungen att släppa taget. Hans lille goding. Den kalla blev plötsligt ljummen, avslagen, det smakade inte. Verkligheten kom för nära. En mamma som drunknade, en storebror som drunknade och så minstingen Alan. Han låg där, ensam, uppspolad av vågorna. Vi behöver ta in det. Vi behöver känna efter. Vi behöver minnas att Alan dog som ett
Läs mer...

Debattartikel i SLA 19/11 2016: Läsa, skriva, räkna! – Men tala då?

Kategorier: Debatt och I media.

Läsa, skriva, räkna – men tala då? Fritjof Sahlström, professor i pedagogik på Åbo Akademi lyfte i en intervju fram skolans tre områden: Läsa, skriva, räkna. Men tala då? I min värld är kommunikation grundläggande för att kunna verka tillsammans med människor i skolan, i privatlivet och på arbetet. Sedan lyftes Gripsholms friskola fram med sin finska profil, samtliga niondeklassare hade klarat nationella proven med lägst godkänt. Rektorn intervjuades om framgångsreceptet: ”Det här ska gå, allt annat är ett svek mot barnen!” Sedan eleven: ”Läraren har koll på klassen, det är inte stökigt, det är lugn och ro”. Jag tycker mig skönja att grundläggande behov blir tillgodosedda och skapar utrymme för lärande: Att bli sedd och bekräftad. Som retoriker kunde jag inte undgå att höra att det är detta synsätt som präglar ämnet retorik. I läroplanen står det att: ”Grundskolan ska lära eleverna att använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.” När allmän folkskola infördes i Sverige 1842 togs retorikämnet bort. En teori är att det inte skulle vara tillgängligt för ”vanligt folk”, utan förbehållet ”eliten”. Det är dags att göra retorikämnet till något som inkluderar alla. Låt skolan stå på
Läs mer...

Artikel i Metro 26/10 2016 – “Konflikträdsla och jantelagen är härskarens bästa vänner”

Kategorier: I media och Retoriktips.

– Konflikträdsla och jantelagen är härskarens bästa vänner, säger retorikern Jonna Nyberg. Foto: Jesper Anhede/IBL/All over press/Montage   Retorikern: “Därför måste du sluta rätta dig efter härskarnas tekniker” En nedlåtande chef eller en kollega som ointresserat tittar på telefonen när du pratar – härskartekniker kan existera på alla arbetsplatser. Men om beteendet ska få ett slut menar retorikern Jonna Nyberg att vi måste börja flytta fokus från de som härskar och istället titta på de som fogar sig. Idag pratas det ofta om användandet av härskartekniker och en plats där dessa frodas är på jobbet. En kollega som inte bjuder in dig till lunchen eller en chef som kallar dig ”lilla vän” är båda exempel på olika härskartekniker vars syfte är att få oss att må eller känna oss dåliga. Jonna Nyberg, retorikkonsult och som driver företaget Retorikverkstaden, föreläser om härskartekniker och besöker ofta arbetsplatser där de sedan länge är ett djupt rotat problem. – Igenkänningen är det första jag möter. Att människor nickar och säger att ”det här förekommer hos oss också”, säger Jonna Nyberg.En kollega som beter sig dumt är det lätt att prata illa om, men Jonna Nyberg tycker att det är dags att sluta fokusera på
Läs mer...

Läsa, skriva, räkna! – Men tala då…?

Kategorier: Debatt och Retoriknytta.

Läsa, skriva, räkna! – Men tala då…? För någon vecka sedan lyssnade jag till Fritjof Sahlström, professor i pedagogik på Åbo Akademi. Han lyfte fram tre områden vi ska lära oss i skolan: Läsa, skriva, räkna. Men tala då? Är inte det grundläggande för att kunna verka tillsammans med människor i skolan, i privatlivet och på arbetet? Sedan lyfte programmet fram Gripsholms friskola som har en finsk profil, där samtliga niondeklassare hade klarat nationella proven med lägst godkänt. Rektorn intervjuades om framgångsreceptet: ”- Det här ska gå, allt annat är ett svek mot barnen!” Sedan eleven: ”- Läraren har koll på klassen, det är inte stökigt, det är lugn och ro och ordning. Varpå läraren bekräftade: ”- Vi har koll på lektionen och barnen får fysisk aktivitet 2-4 ggr/ vecka. Barnens mobiler ligger samlade i expeditionen hela dagen”. För att ta elevperspektivet som här kanske är viktigast och själva kvittot på att något fungerar, tycker jag mig skönja att grundläggande behov blir tillgodosedda och skapar utrymme för lärande – att bli sedd och bekräftad. Vuxna som tar ansvar, vuxna som sätter eleverna i fokus, vuxna som har krav på eleven för att man har en tro på eleven. Som retoriker
Läs mer...