Föreläsning

Konsten att skapa förtroendekapital

Det finns både en frihet och ett ansvar för att kommunicera på ett sätt där du själv skapar förutsättningar för hur du vill uppfattas och påverka andra människor. Under den här föreläsningen får ni kunskap om retorikens grunder, varför och på vilket sätt människan påverkas till att känna, tänka eller göra något. Syftet med föreläsningen är att stärka och inspirera deltagarna med retoriska perspektiv på bemötande och kommunikation.

Information

Föreläsningen är 45 min, 60 min eller 1,5 h inkl kort bensträckare.

Innehåll

  • Retorikens byggstenar: Vilka signaler sänder du ut och vilka signaler ska vi sända ut tillsammans?
  • Målen med ett bra samtal.
  • Sanning eller sannolikt?
  • Du kan inte ha förväntningar på något du inte kommunicerat
  • Det goda samtalet.
  • Konsten att lyssna - 3 lysstekniker
  • Kroppsspråk: Ex röst, tonläge, hållning, ögonkontakt, gester och mimik.

Föreläsningen

Att arbeta med kommunikation kräver lyhördhet och samarbetsförmåga. Att ha en fungerande kommunikation internt är en förutsättning för att skapa god kommunikation mot kunder och andra personer.

Med kommunikation kommer förväntningar. Att din tanke ska ta en omväg via språket och landa på ungefär samma sätt som du har tänkt dig. Att vi har förstått på rätt sätt och inte på vårt sätt. Oavsett vilket läge vi hamnar i så handlar det om att skapa tillit och trovärdighet med tydliga budskap och en samstämmig röst. Här blir kunskaper i att lyssna medvetet, ha en effektiv struktur och att det talade ordet stämmer överens med syfte och mål. För att kommunicera på ett bra sätt oavsett situation behöver du ha koll på kroppsspråket. Det står för en stor del av ditt förmedlade budskap och föreläsningen bjuder in till enkla, konkreta tips på bland annat hållning, ögonkontakt, röst, gester och mimik.

Du är själv med och bidrar till vilken kommunikation som blir gällande där du är, internt och externt. Med retoriska perspektiv har du goda möjligheter att lyckas både i mötet med medarbetare, kunder och andra personer!

Bokningsförfrågan